Diaconale collecte voor Myanmar

De diaconale collecte van 13 oktober is bestemd voor Myanmar
In februari 2021 maakte het leger een abrupt einde aan de prille en kwetsbare democratie in Myanmar, het voormalige Birma. De democratisch gekozen Aung San Suu Kyi werd aan de kant gezet. Protesten daartegen werden de kop in gedrukt, en het geweld is sindsdien alleen maar toegenomen. Dorpen worden platgebrand, of vanuit de lucht gebombardeerd. Daarbij worden regelmatig scholen, ziekenhuizen en andere burgerdoelen geraakt. Bijna twee miljoen mensen zijn van huis en haard verdreven en er zijn al 6.000 burgerslachtoffers gevallen. Er is een enorme voedselcrisis: meer dan 15 miljoen mensen, een derde van de bevolking, heeft dringend voedselhulp nodig.

Kerk in Actie ondersteunt de bevolking in Myanmar door samen te werken met lokale partnerkerken en -organisaties en zal dit ook blijven doen. Internationale steun en betrokkenheid is cruciaal als hart onder de riem en morele steun voor deze organisaties en voor de bevolking.

Zo helpt Kerk in Actie kwetsbare groepen om in hun eigen onderhoud te voorzien. In tien dorpen verwerken jongeren tussen de 18 en 35 jaar landbouwgewassen tot consumentenproducten. Ze verbouwen pinda’s om tot olie te verwerken, of gember om te drogen en te verkopen. Hierdoor groeit hun inkomen en kunnen zij een menswaardig bestaan opbouwen. Kerk in Actie ondersteunt deze jonge mensen met trainingen en kleinschalige leningen.

Uw hulp voor Myanmar is meer dan welkom. Aanstaande zondag kunt u tijdens de dienst uw gift in het houten diaconiekistje bij de glazen deur doen of u geeft via de Scipio app.
U kunt uw geld ook overmaken naar de bankrekening van de diaconie
(NL51 RABO 0370 4025 61).