Liturgisch bloemstuk, 4e Zondag Veertigdagentijd

Lucas 5:11-32
Kerntekst ‘Wij kunnen toch alleen maar feestvieren en blij zijn?’ Lucas 15:32
Kernwoorden: feest, verloren en gevonden, uitnodiging
De gelijkenis van de verloren zoon staat in een rijtje van drie: over honderd schapen, tien penningen en twee zonen. Het wordt steeds spannender.
Bij de schapen en de penningen wordt actief gezocht naar wat verloren is, bij de zoon niet. De zoon gaat, en de vader laat hem gaan.
Er is wel voorgesteld om deze gelijkenis ‘de gelijkenis van de wachtende vader’ te noemen. De vader wacht, actief, op de uitkijk, want hij ziet de zoon al van verre komen. Deze wordt met vreugde binnengehaald.
De oudste zoon, die niet blij is, blijft buitenstaan. Wie is hier nu precies verloren?
Jezus vertelt deze gelijkenissen aan de farizeeën en de schriftgeleerden die buiten mopperen als Jezus eet met tollenaars en zondaars.
Zij zijn als de oudste zoon die buitenstaat, maar net zo goed als de jongste die van harte welkom is bij de vader. We weten de afloop niet.
De uitnodiging is er wel: kom, vier feest, wees blij: je broer is ‘als nieuw’!

Schikking
Het kruis is weer iets hoger op de aardbol komen te liggen. Rond de aardbol staan vergeet-mij-nietjes: om de zoon die wegging niet te vergeten en ook de zoon die thuisbleef niet.
Aan de horizontale tak van het kruis is een slinger van judaspenning en wol gehangen, als teken van vreugde over dat wat gevonden is bij de schapen en bij het geld.

Koffieochtend woensdag 2 april

Op woensdag 2 april bent u vanaf 10.00 uur
weer van harte welkom
om gezellig koffie of thee te drinken
in de Meerbaak.

Ook van harte welkom bij het breihaakcafé,
dat is ook iedere eerste woensdag van de maand.
Er wordt gebreid, gehaakt of genaaid
voor de stichting ‘Hoop voor Albanië”.
Alleen een kijkje nemen mag ook hoor, mét koffie of thee!

Paasontbijt 2025

Op eerste paasdag zal er voorafgaand aan de vreugdevolle kerkdienst weer een Paasontbijt georganiseerd worden door de Diaconie.
De diaconie verwelkomt iedereen, maar we willen wel ongeveer weten hoeveel broodjes we moeten smeren 🙂
Meld je aan via onderstaande link of op het inschrijfformulier in de kerk.
Inschrijven kan tot en met zondag 13 April!

klik hier om je op te geven

Liturgisch bloemstuk, 3e zondag Veertigdagentijd

Lucas 13:1-9
Kerntekst: ‘We schieten tekort’, Lucas 13
Kernwoorden: genade, geduld

Hoe zit het met het lijden en het ongeluk en de onderdrukking, alles wat mensen overkomt? Is dat straf op de zonde? Denken jullie dat? vraagt Jezus.
Jezus geeft geen gemakkelijk antwoord op die vraag. Hij zegt niet: die mensen waren onschuldig, net als jullie. Zijn antwoord is eerder: álle mensen staan schuldig tegenover God, jullie net zo goed. We schieten tekort.
Meteen daarop vertelt Hij de gelijkenis van de vijgenboom die maar geen vrucht draagt. En het geduld van de wijngaardenier: geef de vijgenboom een kans.
God is genadig en geduldig.
Intussen worden wij opgeroepen tot inkeer/bekering en vruchtdragen. Het is niet onverschillig hoe wij kiezen en leven.

Schikking
Het kruis ligt weer iets hoger op de aardbol.
Een tak zonder vruchten staat naast het kruis om de boodschap ‘we schieten tekort’ te versterken.
Rode takken versterken de lijnen van het kruis en benadrukken het geduld en de genade van God.

 

Liturgisch bloemstuk , 2e zondag Veertigdagentijd

Lucas 9:28-36
Kerntekst: ‘Luister naar Hem!’, Lucas 9:35
Kernwoorden: glorie, licht, Jezus
Jezus in het licht. Vandaag staat de verheerlijking op de berg centraal. De leerlingen zijn getuige van de glorie van God, stralend wit licht: de verschijning van Mozes en Elia. Het is allemaal bedoeld als een bemoediging onderweg – op weg naar de ‘exodus’ (staat er letterlijk) van Jezus naar Jeruzalem. Vanuit deze glorie gaat de weg naar beneden, naar het kruis. De leerlingen worden intussen nogmaals herinnerd aan wie Jezus is: mijn Zoon, mijn uitverkorene, luister naar Hem!
Het gaat niet om die (eenmalige) ervaring van licht en glorie, maar om luisteren, om de weg gaan, Jezus achterna. Via de diepte naar de breedte en hoogte van de Opstanding en het nieuwe leven.

 

 

 

Liturgisch bloemstuk BIDDAG

Lucas 11:1-13
Kerntekst: ‘Heer, leer ons bidden’, Lucas 11:1
Kernwoorden: vragen, vriend/vader, Geest

Bidden is geen vanzelfsprekende bezigheid. Veel mensen worstelen ermee. De leerlingen ook. Ze zien Jezus bidden en denken: dat willen wij ook, leer het ons!
Jezus geeft hun het Onze Vader, en al eeuwenlang bidt de kerk dat gebed. Vervolgens vertelt Jezus dat we, als we bidden, iets vragen aan een vriend, aan een vader.
Het gaat om een intieme relatie van vertrouwen. We bidden en God geeft. Niet ons verlanglijstje. Wel wat we nodig hebben, onze dagelijkse leefkost en bovenal: de heilige Geest die ons bijstaat, troost, bemoedigt en de weg wijst. ‘Kom Schepper Geest.’
Zo bidden we op Biddag voor alles wat ons bezighoudt, het werk van onze handen, een toekomst voor onszelf en onze aarde.

Schikking
Bij het kruis komen rode tulpen. De tulp staat symbool voor het gebed door de vorm van de bloem.
Rood verwijst naar de heilige Geest, die ons bijstaat en de weg wijst. In de aarde zijn rode bessen gestoken.

 

Liturgisch bloemstuk – 1e zondag Veertigdagentijd

Lucas 4:1-13
Kerntekst: ‘Er staat geschreven’, Lucas 4:8 en 12

Kernwoorden: beproeving, keuze, Gods Woord

De eerste zondag in de lijdenstijd gaat traditiegetrouw over de verzoekingen in de woestijn. Jezus wordt uit alle macht aangevallen door zijn tegenstander, de grote beduvelaar en leugenaar vanaf het begin. Het kan ook anders, je hoeft niet per se de weg van het kruis te gaan’, lijkt hij te zeggen. Macht, roem, snel succes: zo kan het ook. Jezus zegt nee. Met een beroep op Gods Woord, op Gods beloften. De duivel moet wel alles uit de kast halen, de hele wereld: hier staat veel op het spel. Bij ons heeft hij meestal minder nodig om ons van het rechte pad en onze roeping af te brengen. Het is een spannende tweesprong, Jezus kiest de weg van de Vader, de weg van zijn roeping: op weg naar nieuw leven in overvloed voor heel deze wereld.

Schikking
Het kruis ligt op de aarde, schuin naar boven. De lijnen van het kruis worden versterkt door rode takken verticaal en groene takken horizontaal op het kruis gebonden.
De takken symboliseren de tweesprong, rode takken symboliseren de verbinding met het goddelijke, de groene takken symboliseren de verbinding met het leven op aarde.
Groen is de kleur van de toekomst.

23 maart – Herdenking Ontruiming van het Joods Werkdorp

Het bestuur van het Joods Werkdorp Wieringermeer ontvangt u graag in het hoofdgebouw van het voormalig Joods werkdorp aan de Nieuwesluizerweg 42 te Slootdorp.

Het programma is als volgt op zondag 23 maart :
13.30 uur:          ontvangst
14.00 uur:          opening door Andy Deutsch
14.15 uur:           Voetbal in oorlogstijd in de Noordkop. door Wilbert Korevaar
14.45 uur:          Het Joods werkdorp en het voetbalteam door Corien Hielkema
15.30 uur:          Robert Reutlinger over zijn vader, een markante Werkdorper.
16.00 uur:          Herdenking bij het monument en herdenkingsstenen
Liederen door Anna de Voogt
Kaddisj/ Rouwgebed door Andy Deutsch
16.30 uur:          Afsluiting met een hapje en een drankje in het hoofdgebouw

De geschiedenis van het werkdorp: Van 1934 tot 1941
In de polder Wieringermeer ligt het voormalige ‘Joodsche Werkdorp Nieuwe Sluis’. Het bestaat uit twee rijksmonumenten, zowel het voormalige gemeenschapsgebouw als het bijbehorende terrein zijn beschermd. Het werkdorp ligt aan de westelijke rand van de Wieringermeer op enige kilometers ten oosten van de kern Wieringerwaard. Het Joods Werkdorp was een initiatief van de Nederlandse Joodse gemeenschap. In 1934 slaagt de Stichting Joodse Arbeid erin om in de net drooggevallen Wieringermeer bij  Nieuwesluis land te pachten. De Joodse vluchtelingen zijn de eerste pioniers in dit gebied.

 Opleiding voor Brits mandaatgebied Palestina
Tussen 1934 en 1941 komen joodse vluchtelingen voornamelijk uit Nazi-Duitsland naar het Joods Werkdorp. In het werkdorp worden zij omgeschoold tot agrariër, bouwvakker of ambachtsman met het idee dat zij na voltooiing van hun opleiding kunnen emigreren. Een groot aantal gaat naar het beloofde land Palestina, nog meer gaan naar vele andere landen. In 1939 telt het werkdorp circa 300 inwoners.

 Ontruiming
In maart 1941 wordt het werkdorp ontruimd door de SS onder leiding van Willy Lages en Klaus Barbie. 240 bewoners worden in stadsbussen van Amsterdam naar de hoofdstad gebracht. In het Joods Werkdorp blijven 60 mannen achter voor de verzorging van het vee en het gewas.
Een deel hiervan duikt onder, een deel overleefde uiteindelijk de oorlog.
Na een razzia in Amsterdam wordt een deel van hen via kamp Schoorl en Westerbork weggevoerd naar het beruchte concentratiekamp Mauthausen.  Ruim 200 van de bewoners zijn in concentratiekampen omgekomen.

De Stichting Joodsche Arbeid staakt haar activiteiten per 1 augustus 1941.

Diaconale collecte voor Kameroen

De diaconale collecte op zondag 9 maart is bestemd voor landbouw in Noord Kameroen.

Noord-Kameroen ligt in de droge Sahel-zone. Het regent er slechts tijdens drie maandenper jaar. Door de klimaatverandering, de houtkap en slecht bodemgebruik mislukken de oogsten steeds vaker. Met steun van Kerk in Actie werkt de Lutherse Broederkerk met alle inwoners van dit gebied aan een duurzame en stabiele toekomst. Ze traint dorpsbewoners in duurzame landbouw. Hun oogst levert meer op, zodat ze hun gezinnen van voldoende voedsel kunnen blijven voorzien en hun kinderen naar school kunnen gaan. Mensen leren energiezuinig te koken en eigen brandstof en mest te maken. Door landbouw te combineren met bosbouw herstelt de uitgeputte bodem. Er worden mimosa, moringa, neem- en sheabomen geplant en ook spaargroepen en coöperaties opgezet om de krachten te bundelen.

U kunt de boeren in Noord-Kameroen helpen door te geven aan deze collecte. Dit kan in het houten diaconiekistje bij de glazen deur of via de scipioapp. U kunt uw bijdrage ook overmaken naar de bankrekening van de diaconie (NL51 RABO 0370 4025 61).